Detta lever jag i

Jag lever som tjejen i beskrivelsen här needanunder och jag mår inte bra. Jag saknar kärlek och det har tyvärr också varit otrogen. Men så kommer man in i en period där min pojkvän är kärleksfull så tänker man att det kanske går ändå, men det gör det inte. Jag har en dålig period igen och försöker se in i framtiden genom en tjock dimma.





Han har stött bort sin ex-flickvän både känslomässigt och sexuellt.

Inte förrän Morgan går till botten med varför, kan han komma vidare i livet, säger Aftonbladets relationsexpert Eva Rusz.

- Sexlivet är en av de viktigaste faktorerna i ett förhållande jämte tillit och god kommunikation, visar de flesta studier, säger Eva Rusz.

En sexuell svacka bör en relation tåla - så länge det finns mental närhet. Men om man slutar att ha sex och inte heller har kvar känslan av närhet och tillit, då upphör relationen att existera, förklarar hon.

Morgan har kommit till insikten att han stötte bort sin flickvän. Nu måste han fundera över varför.

- Vad hände inom honom som gjorde att han inte ville ha närhet? undrar Eva Rusz.

Det är inte alls säkert att det hade med flickvännen att göra.

- Våra tankar och känslor leder till beteenden som påverkar omgivningen. Kanske var han stressad eller uppfylld av olika problem?

Stress känd faktor

Stress är en känd biologisk faktor till nedsatt sexlust.

Enligt P O Lundberg, professor i neurologi på Sexologiska enheten vid Akademiska sjukhuset i Uppsala, aktiveras ett nervsystem automatiskt vid stress som släcker vår sexuella förmåga.   

- Denna biologiska reaktion finns även bland djur. Om två djur hotas av ett rovdjur mitt i parningsakten försvinner hanens blodtillförsel i könsorganet direkt. Det är en överlevnadsinstinkt.

Bara om Morgan kommer på vad som utlöste hans beteende, ska han kontakta ex-flickvännen och kämpa för att få henne tillbaka, tycker Eva Rusz.

- Han måste bli på det klara med varför han betedde sig som han gjorde - både för sin egen skull och för att ge ex-flickvännen en förklaring.

Skrivet lätt att förstå

Skälet kan han skriva i ett brev eller mejl till henne.

- Det som skrivs ner brukar vara mer lättbegripligt, säger Eva Rusz.

Om Morgan trots försöket inte får henne tillbaka, vinner han på att lära sig något av sitt beteende, anser hon.

- I nästa relation bör han göra det viktigt att bli mer öppenhjärtig.

Ulrika Lidbo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0